12 October 2009

Een Belgische eigenaardigheid

Elke keer als ik in Nederland of Engeland komt valt het me op.
Het valt me op hoe anderes de verschillende culturen in ons land met mekaar omgaan. We leven naast elkaar in plaats van met elkaar.
Enkele voorbeelden, in Engeland heb je gekleurd winkelpersoneel, maar dan ook in alle winkels. Ik bedoel niet gewoon in de Zeeman of de nachtwinkel, maar ook in de chiquere shops.
Een Indische postbeambte in een postkantoor, een prachtige Ethiopische schone met hoofddoek in een dure juwelenzaak, een typische Engelse lady in een statige mannenzaak en een sikh met tulbad die de bus rijdt.
Allemaal doodnormaal in Engeland, waarom zie je dat hier niet.
Zou het kunnen dat deze winkels in Belgiƫ deze mensen niet aannemen uit angst om zo klanten te verliezen? Ik weet het echt niet.
Mij maakt het allemaal niet uit, als ik maar vriendelijk verder geholpen wordt.
Met wederzijds respect komen we heel ver.

4 Comments:

At 9:54 PM, Blogger Stormblast1953 said...

Antwoord op de gok is helemaal GOED
(bijna 25 jaar geleden toen zelfs ik nog een knappe vent was ahhaah!!)

 
At 10:29 PM, Anonymous Anonymous said...

Mooi gezegd, ik voel me eerlijk gezegd altijd 'thuis' als in in Nederland of Engeland ben...
Groetjes en WB, Hanna

 
At 8:39 PM, Anonymous aTom said...

Interessante bemerking! Ook op tv zie je er veel meer diversiteit op een correcte manier. Nieuwslezers, omroepsters, acteurs & actrices,... veel meer dan bij ons.

Ligt dit mss aan onze Vlaamse en/of Belgische "onder de toren"/regionale blik mentaliteit?

 
At 10:03 PM, Blogger 8tropos said...

Dit heeft mijn inziens alles te maken met de 'rijkere coloniale geschiedenis' die de meeste van die landen hebben. De Britten bezaten zo wat half de wereld. En de Hollanders waren in hun tijd ook niet slecht in de wereld te verkennen.

Wat Belgen betreft. Ik ben in Brussel redelijk gewoon aan mijn Franstalige Congolese medemens. En dat heeft alles met ons Belgisch coloniaal verleden te maken.

Een kwestie van voorgeschiedenis maakt dus het verschil tussen landen en hun kassa's in de supermarkt. En wat dat betreft hebben Nederland en Engeland een veel meer multiculturele samenleving, voornamelijk door toedoen van hun coloniaal verleden...

 

Post a Comment

<< Home