12 May 2008

Fusie Vlaanderen en Nederland

Geert Wilders laat weer van zich horen. In de populaire Nederlandse krant De Telegraaf spreekt hij zich uit voor een fusie tussen Nederland en Vlaanderen en roept hij de Nederlandse minister - President Jan Pieter Balkenende op om hierover met zijn ambstgenoot premier Leterme aan tafel te gaan zitten om dit eens te bespreken. Wilders ziet zo'n unie wel zitten.
Hij is daar blijkbaar niet alleen mee, want een deel van de Nederlanders kijkt ook wel op die manier naar ons vlaamsche land. De vlaamse orangisten zullen er ook wel blij mee zijn.
Economisch en taalkundig zijn er inderdaad argumenten te bedenken die wel steek houden hierover. Maar zo ver zijn we mijns inziens nog lang niet.
Vooralsnog bestaat België nog, tot spijt van velen. Ik als belgicist lijk steeds meer en meer geïsoleerd te worden na de fratsen die de walen het laatste jaar hebben uitgehaald.
Toch blijf ik bij mijn motto "Eendracht maakt macht". Het is toch te gek om dingen te gaan splitsen en samenvoegen nu we op weg zijn naar de Verenigde Staten van Europa.
Een oplossing naar Zwitsers model lijkt me nog de enige correcte oplossing te zijn voor de patsstelling waarin we ons bevinden.
Wat zeker is dat we ons op een kruispunt bevinden in de Belgische geschiedenis en dat ik, waarschijnlijk met vele landgenoten, benieuwd ben waarheen ons dit allemaal zal leiden.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home